Veľký servis bicykla, a. k. a. generálka bicykla.

Generálka, ako naša najkomplexnejšia služba, v sebe zahŕňa množstvo úkonov. Ide do hĺbky a bicykle budú doslova rozobrané na skrutky a poskladané nanovo. Premazanie a čistenie ložísk, detailné centrovanie kolies alebo umývanie prevodového ústrojenstva špeciálnym roztokom je prirodzenou súčasťou veľkého servisu. Je aj výborná prevencia proti veľkým poruchám. Predĺži sa životnosť bicykla a radosť z bezproblémovej jazdy.

Najskôr sa porozprávame

Na začiatku celého procesu sa spolu s vami o vašom bicykli porozprávame. Bude nás zaujímať váš pocit z bicykla, čo vás na ňom trápi a rovnako aj čo vás na ňom teší. Celý rozhovor je veľmi cenný vstup, ktorý ďalej smeruje našu prácu. Problémy a chyby na bicykloch zvyknú pracovať v sústave akcia-reakcia cez viacero komponentov. Preto váš popis správania sa bicykla je pre nás nevyhnutný. Napríklad, niektoré zvuky sa ináč prejavia, keď bicykel testujeme u nás a ináč po dvoch hodinách jazdy.

Potom si dáme diagnostiku

Obyčajne s kontrolou stavu vášho bicykla začíname už počas preberania. Máme zaužívaný sled krokov na rýchle odhalenie veľkých a závažných problémov, ako sú napríklad vôle ložísk, zodraté brzdové kotúče, platničky alebo gumičky, vydratá reťaz.

Následne si vášho miláčika upevníme do stojana a začíname samotnú prácu. Pri generálke celý bicykel rozoberieme na komponenty a vyčistíme. Sme vám veľmi vďační, ak nám bicykel prinesiete rozumne čistý. Nie je nutné, aby sa leskol ako nový, ale ak z neho odpadáva blato, veľmi nám to sťažuje prácu. Naša práca je často o milimetroch a preto tu špina nemá miesto.

Rozoberanie a čistenie

V ďalšom kroku odmontujeme kolesá, reťaz, kazetu, kľuky, prehadzovačku, prešmykač, a ak nám to hydraulické hadice dovolia, tak aj vidlicu. Celé prevodové ústrojenstvo putuje do špeciálneho umývacieho stola s čistiacou emulziou, kde sa hĺbkovo vyčistí. Takáto procedúra odstráni zvyšky maziva a nečistôt aj z takých malých špáročiek, kam sa bežným čistením nemáme šancu dostať.
Kazeta vyčistená do posledného detailu.
Takto vyzerá čistučká kazeta.

Kolesá majú namierené do centrovacej vidlice. No ešte predtým otvárame náboje spolu s orechom a kontrolujeme stav ložísk. Pri kónusových nábojoch si všímame stav samotných kónusov, guľôčok a misiek ložiska. Ak si to ich stav vyžaduje, meníme guľôčky spolu s kónusmi. Výmena misiek je často nerealistická, a preto prichádzame s návrhom výmeny celého náboja. Pri nábojoch so zapuzdrenými ložiskami otvárame ložiská, čistíme ich, naplníme kvalitnou vazelínou. Ak je niektoré z ložísk poškodené, meníme ho celé. Aby sme skrátili čakacie doby na dokončenie servisu, tak bežné rozmery ložísk mávame na sklade.

Keď sú náboje v poriadku, ideme centrovať. Kolesá jedno po druhom prejdú celým procesom centrovania a kontrolou stavu výpletu. Často pri generálkach odhalíme skryté poškodenia súvisiace s ráfikmi alebo výpletom. Ide hlavne o praskliny ráfikov alebo vážnu koróziu niplov. Samozrejme, pri veľkom servise nechýba tenzometer, aby sme sa uistili, že pôsobenie síl výpletu je v rovnováhe.
Takúto generálku chcem!

Vrátime sa naspäť k rámu

Zámerom veľkého servisu je vrátiť vám bicykel v stave lepšom, ako keď bol nový. Prečítajte si aj náš článok o možnom stave nového bicykla. Každý komponent nám prejde rukami, bude demontovaný, a ak je kdesi ukryté poškodenie alebo opotrebovanie, tak ho nájdeme. Ak to bude potrebné, výmena reťaze, kazety, ložísk, brzdových gumičiek alebo platničiek, laniek a bovdenov je súčasťou generálky. Ďalej máme v tomto balíku aj veľkú mieru čistenia, a teda čistíme a premazávame aj ložiská stredového a hlavového zloženia. Odmontujeme rámovú pätku, ktorá tiež potrebuje našu pozornosť. Z rámu vyberieme sedlovku, podmažeme ju špeciálnou vazelínou, aby sme predišli praskaniu a hlavne jej oxidácii v styku s rámom. Podmazaním si prejde aj sedlový zámok.

..a teraz všetko naspäť

Generálka bicykla resp veľký servis bicykla znamená rozobratie bicykla do poslednej skurtky, vyčistenie, namazanie a vymojkanie dielov a následné poskladanie späť.
Pri generálke rozoberieme váš bicykel do poslednej skrutky.

Čo sme z bicykla odmontovali, potrebujeme namontovať späť. Dokonale čisté prevodové ústrojenstvo z umývacieho stola postupne montujeme na svoje miesto. Každá styčná plocha sa podmaže a skrutky utiahnu na požadovaný uťahovací moment sily. Starostlivo založíme kolesá, aby si sadli presne do svojich dorazov a dofúkame ich. Vyrovnáme rámovú pätku a môžeme sa venovať nastavovaniu radenia. Rovnanie pätky je veľmi dôležitý krok, lebo, ako nás prax naučila, dokonale rovná pätka neexistuje. 😉

Sled krokov nastavovania bŕzd závisí od ich typu. Každopádne, vždy je čo nastavovať a odvzdušňovať. Taktiež čistíme aj brzdové strmene a dbáme na rovnomerný chod piestikov, jemne prebrúsime a odmastíme platničky a kotúče. Rovnako ako pri pätkách, aj pri kotúčoch vieme, že rovný kotúč neexistuje, a preto ich vyrovnávame. Pri brzdových gumičkách dolaďujeme ich dosadací uhol na ráfiky a kontrolujeme, či nemajú v sebe mechanické nečistoty, ktoré vedia ráfik poškodiť.

Poďme sa povoziť

Akonáhle máme všetko na svojom mieste, nastavené radenie a brzdy, ide sa testovať. Keďže sme rozobrali a zložili celý bicykel, je potrebné ho poriadne otestovať. Vezmeme ho von a ideme sa voziť. Naša práca spočíva aj v tom, že sa bicyklujeme. 😊 Pri testovaní overujeme funkčnosť a spoľahlivosť každého komponentu. Veci si potrebujú poriadne „sadnúť“ na svoje miesto a najlepšie im to ide pod záťažou. Predsa len, bicykel sa správa inak na stojane ako pri jazde. Pokiaľ nám to podmienky umožňujú, každý bicykel testujeme v jeho podmienkach. Teda cestné na ceste a horské MTB v teréne.

Prevencia je základ

Generálka je skvelá služba na docielenie toho, že váš bicykel bude v 100 % stave. Ideálne je, keď nám zveríte váš bicykel v medzisezónnom období. Dôvod je prostý – v sezóne sú všetky servisy plné. Keď jeseň alebo zimu využijete na takýto servis, tak na jar len vezmete bicykel a jazdíte. Obyčajne sa popri generálke bicykla robí aj servis zadnej stavby a tlmenia, a tým sa servis stáva ešte komplexnejší. Naše odporúčanie je dodržiavať servisné intervaly odpružených komponentov a aj bicykla ako takého. Ani najlepšie vyladený tlmič nebude fungovať správne, keď sú zničené ložiská a čapy zadnej stavby.
Ak jazdíte pravidelne, zvážte generálku raz ročne a malý servis v strede sezóny. Bicykel vám to vráti skvelým správaním sa pri výjazdoch.
Zdieľať článok:

Prečítajte si aj ďalšie naše články

Celoramovy ochranny polep bicykla invisiFRAME

Fenomén v ochrane bicyklov: invisiFRAME

Milé nadšenkyne, milí nadšenci bicyklov,

S veľkou radosťou vám dávame vedieť veľkú novinu. Veríme, že spoluprácou dokážeme vytvoriť lepší svet ako súperením, a preto sme sa dohodli s našími dlhoročnými kamošmi z Cyklošpitálu spojiť sily a zlepšovať svet cyklistiky spoločne.

čítať ďalej..
Vo dvojici sa to taha lepsie

Vo dvojici sa to ťahá lepšie

Milé nadšenkyne, milí nadšenci bicyklov,

S veľkou radosťou vám dávame vedieť veľkú novinu. Veríme, že spoluprácou dokážeme vytvoriť lepší svet ako súperením, a preto sme sa dohodli s našími dlhoročnými kamošmi z Cyklošpitálu spojiť sily a zlepšovať svet cyklistiky spoločne.

čítať ďalej..

Kontakt

Otváracie hodiny

Pondelok: zatvorené
Utorok: na objednávku
Streda: na objednávku
Štvrtok: na objednávku
Piatok: na objednávku
Sobota: na objednávku
Nedeľa: zatvorené

We speak english

If you need professional bike service with english speaking staff, we are here for you. You can reach us at +421 904 966 627 or info@bikespace.sk

Novinky z Facebooku

© 2023 Bikespace.sk | Všetky práva vyhradené