Malý servis bicykla

Dnes sa budeme venovať ďalšej službe z našej ponuky. Odporúčame ju robiť aspoň raz ročne, aby ste sa uistili, že váš bicykel neukrýva žiadne skryté chyby. Ak ste si práve kúpili nový bicykel v kamennej predajni, aj tak môže byť správny čas na malý servis pred tým, ako naň vôbec nasadnete. Prečítajte si náš predošlý článok a dozviete sa aké prekvapenia môže skrývať nový bicykel.

V predošlom článku sme sa venovali servisu bicykla, ktorý si zákazník kúpil online a my sme mu ho vyskladali. Bolo nutné ho vybaliť, nastaviť a skontrolovať. Čosi veľmi podobné pokrýva aj táto služba, avšak bicykel nevybaľujeme zo škatule. Tiež si ukážeme, aké úkony sú v balíčku zahrnuté a aké sú nad jeho rámec.

Malý servis si môžete predstaviť ako návštevu lekára. Idete na preventívnu prehliadku, ktorá sa skladá z presne daných úkonov. Lekár vás prehliadne a konzultuje s vami, čo váš zdravotný stav potrebuje. Keď zistí, že niečo potrebujete riešiť nad rámec prehliadky, pošle vás za špecialistom. Ibaže v našom prípade vás nikam posielať nebudeme, ale vyriešime to u nás. 😊

Čo zahŕňa malý servis bicykla?

Úkony zahrnuté v tejto službe pokrývajú hlavne celkovú kontrolu vášho bicykla, jeho nastavenie a prípravu na bezpečnú jazdu. Funguje to tak, že sa na bicykel pozrieme ako na celok a dbáme, aby fungoval ako má. Prejdeme si ho odpredu dozadu a naopak. Venujeme sa každému komponentu a každej skrutke.

Často zvykneme začať pri zadnom kolese. Uistíme sa, že je dobre založené a že náboj nemá vôľu. Potom, ako jednu z prvých vecí, odmontujeme prehadzovač a vyrovnáme rámovú pätku. Skontrolujeme opotrebovanie reťaze a prejdeme k nastaveniu predného aj zadného radenia. Keď sme si istí, že radenie funguje správne, môžeme nastaviť brzdy. Konkrétne úkony sa líšia s ohľadom na typ brzdy. Ako niektoré bežné úpravy spomenieme vycentrovanie strmeňa na kotúč, vyrovnanie kotúča, nastavenie správneho dosadajúceho uhla brzdových gumičiek na ráfik a iné.

Po tom, ako sme nastavili brzdy a radenie, skontrolujeme správne dotiahnutie všetkých skrutiek na bicykli. Zahŕňa to tiež aj dotiahnutie pedálov a kľúk, predstavca, sedla, stojana a vôbec každej skrutky, ktorú na bicykli máte. V prípade, ak bude sedlo nakrivo, tak ho dorovnáme a, samozrejme, to isté urobíme aj s vašimi „rajdami“. Na záver všetko ešte raz skontrolujeme a ide sa testovať.

Naším bežným postupom je vziať bicykel von, aby sme sa na ňom previezli. Vonku na ceste alebo v teréne testujeme funkčnosť a správne nastavenie celého systému. Takéto testovanie je veľmi vďačná súčasť nášho servisu, lebo bicykel sa často správa inak, keď je zavesený v servisnom stojane a keď sa testuje pri jazde. Pokiaľ je to možné, bicykle testujeme v ich prirodzenom prostredí. Teda cestný na ceste a horský v teréne.
Takýto malý servis chcem!

Čo ak sa nájdu vážnejšie problémy?

Malý servis je vcelku komplexná prehliadka vášho bicykla. Ak sa objaví niečo, vyžadujúce si náš väčší zásah, tak obyčajne siahame nad rámec malého servisu a je nutné sa na problém pozrieť osobitne. Jednoducho povedané, malý servis pokrýva kompletné nastavenie a doladenie. Rozoberanie a výmena komponentov sú služby navyše a riešime ich vždy na základe našej vzájomnej dohody. Spomenieme niekoľko príkladov.

Ložiská

Ak sa pri kontrole bicykla ukázalo, že nejaké z ložísk má vôľu, je nutné ho otvoriť a uistiť sa, či je len povolené alebo poškodené. Vôľu poznáte tak, že pokývate napríklad kolesom zo strany na stranu a cítite kovové búchanie. Ložiská sa najbežnejšie nachádzajú v nábojoch, stredovom a hlavovom zložení a v zadnej stavbe. Problém s nimi sa často rieši ich výmenou (ak ide o priemyselné ložiská) alebo vyčistením a premazaním. Ložisko sa najčastejšie poškodí tak, že sa doň dostane voda a začne hrdzavieť, je poškodené vplyvom nárazu, je opotrebované alebo vplyvom jeho nesprávnej montáže resp. nesprávnej montáže komponentu, ktorý s ním priamo súvisí.
Výmenu opotrebovaných ložísk pri malom servise dohodneme vopred.
Výmenu opotrebovaných ložísk pri malom servise dohodneme vopred.

Radenie a brzdy

Ak sa nám nedarí nastaviť radenie, tak je pravdepodobné, že v systéme radenia máme nejaký problém. Môže ísť o zoxidované a zanesené bovdeny a lanká a je nutná ich výmena. Alebo je celý systém tak opotrebovaný, že vymeníme nejaký z jeho komponentov (reťaz, kazeta, prevodníky). Zvykneme sa stretávať aj s tým, že čelíme kombinácii viacerých faktorov, a preto je nevyhnutné hlbšie skúmanie a komplexnejšie riešenie. Slabú funkčnosť bŕzd často zapríčiní opotrebovanie nejakého z komponentov. Či už ide o brzdové platničky, kotúč alebo gumičky, ak je čosi zodraté, treba to vymeniť. Pri mechanických brzdách sa stretávame taktiež so zanesenou kabelážou a pri hydraulických riešime výmenu brzdovej kvapaliny alebo oleja a odvzdušnenie systému.
Takto zničené lanko je nutné vymeniť.

Bicykel je jeden celok

V praxi sa deje, že jeden problém súvisí s iným, resp. jeden problém je dôsledkom iného. Napríklad nefunkčné radenie je zapríčinené prasknutým ložiskom v orechu alebo pukanie v ráme je spôsobené zničením stredového zloženia a to je spôsobené nesprávnym osadením kľúk. Komplexné problémy je nutné riešiť ako celok. Často sa stretávame s popisom chyby ako “puká mi stred”. Ide o veľmi častý a nepopulárny zvuk, ktorý sa môže šíriť prakticky z hociktorého miesta. Praskavé zvuky sa bicyklovým rámom šíria veľmi dobre, obzvlášť karbónovým. Stalo sa nám, že pukanie stredu bolo spôsobené prasknutou rámovou pätkou, hrdzavou západkou orecha alebo praskaním krku vidlice či suchým čapom zadnej stavby. Okrem toho máme „klasiky“ ako praskanie zo sedlového zámku alebo sedlovky v ráme.

Aby sme si to zhrnuli

Nenechajme sa zmiasť pomenovaním malý servis bicykla. Aj napriek svojmu názvu ide o komplexnú prehliadku stavu vášho bicykla a jeho precízne nastavenie. Ak sa vykonáva pravidelne (minimálne raz za rok), tak nám dáva silnú pozíciu pre odhalenie vážnych problémov. V prípade, že skutočne zistíme závažnejšie problémy, vieme sa vždy dohodnúť na postupe, ako s nimi naložíme.
Na druhej strane, ponúkame aj služby „veľký servis bicykla“ a “generálka“, pri ktorých rozoberáme bicykel kompletne a ideme do hĺbky. Dávame dôraz aj na to, aby naši zákazníci vedeli, čo sa s ich bicyklom bude u nás robiť a odchádzali s pocitom, že sme pre nich urobili maximum v rámci našej dohody.
Zdieľať článok:

Prečítajte si aj ďalšie naše články

Celoramovy ochranny polep bicykla invisiFRAME

Fenomén v ochrane bicyklov: invisiFRAME

Milé nadšenkyne, milí nadšenci bicyklov,

S veľkou radosťou vám dávame vedieť veľkú novinu. Veríme, že spoluprácou dokážeme vytvoriť lepší svet ako súperením, a preto sme sa dohodli s našími dlhoročnými kamošmi z Cyklošpitálu spojiť sily a zlepšovať svet cyklistiky spoločne.

čítať ďalej..
Vo dvojici sa to taha lepsie

Vo dvojici sa to ťahá lepšie

Milé nadšenkyne, milí nadšenci bicyklov,

S veľkou radosťou vám dávame vedieť veľkú novinu. Veríme, že spoluprácou dokážeme vytvoriť lepší svet ako súperením, a preto sme sa dohodli s našími dlhoročnými kamošmi z Cyklošpitálu spojiť sily a zlepšovať svet cyklistiky spoločne.

čítať ďalej..

Kontakt

Otváracie hodiny

Pondelok: zatvorené
Utorok: na objednávku
Streda: na objednávku
Štvrtok: na objednávku
Piatok: na objednávku
Sobota: na objednávku
Nedeľa: zatvorené

We speak english

If you need professional bike service with english speaking staff, we are here for you. You can reach us at +421 904 966 627 or info@bikespace.sk

Novinky z Facebooku

© 2023 Bikespace.sk | Všetky práva vyhradené